Zakres zadań wykonywanych na stanowisku:
1.Świadczenie pracy socjalnej.
2.Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
3.Dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych, a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń.
4.Udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe.
5.Pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe.
6.Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
7.Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajani niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
8.Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie konsekwencji ubóstwa.
9.Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mających trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin.
10.Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
11.Inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych.
12.Kierowanie się przy wykonywaniu zadań zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia.
13.Przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność.
14.Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.
15.Udzielanie porad osobom i rodzinom z problemem alkoholowym oraz współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
16.Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny.
17.Przeciwdziałanie zjawisku przemocy domowej poprzez:
1)współpracę z Zespołem Interdyscyplinarnym w gminie Grabówka oraz innymi podmiotami realizującymi zadania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej,
2)udział w pracach grup diagnostyczno-pomocowych powołanych przez Zespół Interdyscyplinarny w gminie Grabówka i współpraca z ich członkami,
3)podejmowanie działań interwencyjnych w środowisku dotkniętym/zagrożonym przemocą domową,
4)wszczęcie procedury ,,Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza ,,Niebieska Karta w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej;
5)zapewnienie ochrony dziecku w razie zagrożenia jego życia lub zdrowia w związku z przemocą domową.
18.Przyjmowanie wniosków o udzielenie pomocy w formach realizowanych przez OPS na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw.
19.Kompletowanie i opracowywanie dokumentacji przewidzianej obowiązującymi przepisami niezbędnej do przyznania danego świadczenia oraz opracowywanie planu pomocy i działań na rzecz osoby lub rodziny.
20.Rzetelne, prawidłowe, pełne i terminowe przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w przypadkach przewidzianych przepisami prawa.
21.Sporządzanie projektów pism wynikających z prowadzonego postępowania oraz pism dotyczących spraw indywidualnych (m.in. odpowiedzi na pisma dla innych instytucji).
22.Realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej polegających na świadczeniu pracy socjalnej na rzecz rodziny przeżywającej trudności opiekuńczo-wychowawcze, w tym wnioskowaniu do Kierownika o przydzielenie asystenta rodziny.
23.Współpraca z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi, fundacjami i innymi podmiotami w realizacji świadczeń na rzecz osób/rodzin potrzebujących ich wsparcia.
24.Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów.
25.Organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym.
26.Samodoskonalenie w zakresie poszukiwania nowatorskich rozwiązań kierowanych do osób i rodzin.
27.Sporządzania sprawozdań i analiz zleconych przez kierownika.
28.Prowadzenie dokumentacji i wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującą w OPS instrukcją kancelaryjną.